Followers

Saturday, April 30, 2011

Anak luar nikah .

Kesalahan ibu bapa menjadi tanggungang si anak yang tidak mengenangkan nasib yang dilahirkan tanpa pernikahan dan ikatan yang sah.Masyarakat tak perlulah menghina si anak yang tidak melakukan dosa ,memandang anak luar nikah dengan jijik.
Aku masih dapat mencium dan mendukung bayi yang comel ,alangkah sedih hati si kecil ini jika masyarakat menyisihnya di kemudian hari .Si kecil yang tidak belajar erti hidup hanya tahu lapar dan tidur . Aku kenangkan bagaimana si kecil ini jika mengetahui keadaan sebenar. 
Aku kagum pada ayahnya , biarpun tiada hubungan yang sah , si ayah sanggup menjaga si kecil dengan gaji yang tidak seberapa dan membawa si kecil ke tempat kerja, kerna si ibu keluar bekerja di tempat lain. 
Si kecil itu hanya mampu tersenyum dan menangis apabila lapar .Si ayah telah berjanji akan menjaga si kecil sehingga si kecil itu dewasa, si ayah tidak memperdulikan ibunya jika ibunya mahu pergi meninggalkan si ayah.
 Si ayah kelihatan masih muda ,mungkin dalam 22 tahun mungkin dan diketogorikan kacak di mata aku . Si ibu sebaya dengan aku , kelihatannya si ibu masih lagi kelihatan tak mampu untuk menjaga si kecil kerna aku nampak si ibu masih berperangai kebudak-budakan ,itu pada pandangan aku .
Aku doakan si kecil itu tabah mengharungi hidupnya . 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...